Hvor lang tid tar et besøk hos optikeren?
Hos Olsrød Optikk setter vi alltid av god tid til synsundersøkelser, og booker stort sett en time i kalenderen per test. Det gjør at vi rekker å gjøre alle nødvendige undersøkelser.
Hvis du skal finne nye briller, anbefaler vi at du setter av minst 30 minutter ekstra. Noen bruker 3 minutter på å finne nye briller – andre bruker 2 timer. Vi skal også gjøre valg og oppmålinger for brilleglass og gjennomgå eventuell bestilling.
Trinn 1: Bestill time
Mange velger å bestille time via vår nettside, hvor du enkelt kan finne og reservere en tid som passer deg. Du kan også kontakte oss via telefon, e-post, eller besøke butikken for å avtale tid. Klikk her for å bestille time allerede nå.
Trinn 2: Velkommen og registrering
Når du kommer til oss, blir du møtt av vårt hyggelige personale som registrerer din ankomst. Hvis du allerede vet at du ønsker deg nye briller, kan det være lurt å komme litt tidligere for å begynne å se på innfatninger. Vi hjelper deg naturligvis gjerne med dette.
Trinn 4: Synsundersøkelse hos optikeren
Undersøkelsen hos optikeren starter med en samtale. Her vil vi vite mer om årsaken til at du kommer til synsundersøkelse, hvordan du selv opplever synet ditt i ulike situasjoner om du eventuelt bruker linser eller briller allerede. Vi spør deg også andre helserelaterte spørsmål.
Videre gjøres det forundersøkelser i et eget rom. Her måler vi en objektiv brillestyrke, og tar bilder av netthinnen din.
Deretter gjennomføres en grundig synsundersøkelse for å fastslå om du trenger briller eller kontaktlinser. Vi undersøker også din øyehelse. Hva som skjer i synsundersøkelsen er godt beskrevet her.
Trinn 5: Diskusjon og anbefalinger
Etter synsundersøkelsen vil optikeren gå gjennom resultatene med deg og gi anbefalinger om hvilke synsløsninger som passer best for dine behov.
Hvis du har synsfeil, vil dere diskutere løsninger som kontaktlinser og briller til ulike aktiviteter. Ved behov for briller vil optikeren anbefale hvilke brilleglass som er godt egnet til ditt syn og din synshverdag. Du får selv være med å gjøre dine valg når det kommer til kvalitet og pris på glassene. Her kan du lese mer om ulike brilleglass.
Dersom optikeren har funnet avvik i øyehelse, blir du informert om dette, og optikeren henviser deg til øyelege eller fastlege om det skulle være behov for det. Trygt og godt.
Hvis optikeren ikke har funnet noen synsfeil, eller synet er uendret og du ikke har lyst på nye briller, avsluttes besøket etter synsundersøkelsen. Optikeren vil da gi deg en anbefaling på når du bør komme til ny undersøkelse. En individuelt tilpasset oppfølgingsplan legges for alle som har vært til synsundersøkelse.
Trinn 6: Valg av briller og kontaktlinser
Dersom du trenger eller har lyst på nye briller vil optikeren følge deg ut i butikken. Noen ganger er det optikeren som hjelper deg videre med valg av innfatninger, andre ganger er det en kundeveileder som overtar. Når kundeveilederen overtar, vil han få god informasjon fra optikeren om hva dere allerede har diskutert.
Du vil få prøve mange briller for å finne din stil og de brillene du har mest lyst på. Både optikeren og kundeveilederen har god kompetanse på å finne briller som passer ditt ansikt og identitet. Vi tar også hensyn til brillestyrken når vi gir deg råd om dette.
Vi tilbyr briller i flere prisklasser, og i tillegg har vi en fordelaktig løsning for fast månedsbetaling, Synskonto. Ved behov for flere briller, for eksempel til daglig og til pc, har vi et fast fordelsprogram. Det kan du lese mer om her.
Mange har god nytte av å variere mellom briller og kontaktlinser. Om du ønsker kontaktlinser, settes det ofte opp en ny time for opplæring. Her kan du lese mer om kontaktlinser.
Trinn 7: Bestilling, henting og oppfølging
Når du har valgt å bestille nye briller så må disse produseres. Brilleglass tilpasses individuelt til deg. Jo mer avanserte glass jo mer skreddersydde blir de til deg og dine briller. Les om ulike brilleglass her. Leveringstiden vil dermed variere, men ca. 2 ukers leveringstid er vanlig. Når brillene har kommet får du en SMS fra oss. Det er viktig at du setter av litt tid ved henting slik at vi får kontrollert at brillene sitter godt på deg, og kan gjøre eventuelle justeringer.
Etter at du har brukt brillene en stund, kan det være nødvendig med etterjusteringer. Det kan være at brillen sklir litt fram på nesen, eller at brillestengene gnager bak ørene. Det er viktig at du kommer innom hvis noe ikke føles riktig, slik at vi kan justere brillene til de sitter perfekt.
Og dersom noe ikke skulle fungere som forventet er det viktig for oss at du sier fra. Med briller kjøpt hos oss skal du både se godt, se bra ut, og de skal være behagelige å ha på. Sånn blir du fornøyd – og først da er vi fornøyde!
Er du klar for en synsundersøkelse? - Bestill en her!